Vi i Gibbs AS hadde et sommerprosjekt. Målet med dette prosjektet var å bygge en badstue som kunne generere minst 15.000 kr per måned. Dette skulle vi få til med en investering på under 100.000 kr.
Valg av badstueform
Det var mange alternativer og fremgangsmåter for å sette opp badstuen. Etter en grundig undersøkelse så falt valget på en badstuetønne. Den var den aller rimeligste, og i tillegg ønsket vi at den skulle være så lett som mulig for å kunne plasseres på tilhenger.
Unngå byggesøknad for badstue utleie
Det var også veldig viktig at badstuen ikke skulle kreve byggesøknad. Dermed fikk ideen om å ha en badstue på hjul. Vi kjøpte en gammel tilhenger og tilpasset den slik at vi kunne plassere badstuetønnen oppå.
Vi gikk for en vedfyrt ovn og badstuetønne med stort vindu for best mulig opplevelse når man satt der.
Ingen administrasjon?
Det var veldig viktig at vi ikke brukte noe tid på administrasjon. Så vi satte opp Gibbs bookingsystem slik at kundene kunne booke, betale og få tilgang til badstuen uten noen involvering fra oss. Vi satte opp smart hengelås som ikke krever internett eller strøm. Så når kundene booket, fikk de en unik kode på SMS automatisk.
De første bookingene!
Vi måtte finne en bra lokasjon og markedsføre oss. I første omgang testet vi dette i Fredrikstad. Det gikk veldig bra! Vi hadde avtale med gårdseier og fikk stå der. Vi begynte å annonsere på Facebook, og bookingene begynte å tikke inn.
Høre på kundene
Etter noen uker fikk vi tilbakemeldinger fra våre kunder at det var langt å kjøre til badstuen. Så vi evaluerte situasjonen og flyttet badstuen til Halden etter dialog med Halden kommune.
Automatisere enda mer
Vi koblet på folk som kunne vaske og vedlikeholde badstuen. I tillegg hadde vi avtale med vedleverandører som fylte på ved når det gikk tomt.
Kostnader for badstue utleie
Hva | Tid |
Oppstart | 80 timer |
Drift | 1t per uke |
Hva | Kostnad |
Oppstart | 105.000 kr |
Drift | 3279 kr ink mva – Bookingsystem 279kr – Kjøp av ved 2000kr – Renhold 1000kr |
Kort oppsummert
Gibbs AS’ sommerprosjekt resulterte i utviklingen av en mobil, off-grid badstue som kunne generere over 10.000 kr per måned i utleieinntekter, med en initial investering på under 100.000 kr. Ved å automatisere booking- og tilgangsprosessen gjennom et smart bookingsystem, unngikk prosjektet tidkrevende administrasjon. Suksessen ble forsterket ved strategisk lokasjonsvalg og effektiv markedsføring, først i Fredrikstad og deretter i Halden, etter kundetilbakemeldinger. Inntektene viste en betydelig vekst fra prosjektets start, og beviser potensialet for stabile inntekter fra utleie av badstuer. Vil du vite mer om prosjektet, ikke nøl med å ta kontakt. Vi tar gjerne en kopp kaffe og diskuterer detaljer om prosjektet.
Prat med oss om ditt prosjekt: